Interactieve sessies
In de diverse inspirerende ID-sessies die we hebben ontwikkeld, gaan we samen op zoek naar de drijfveren van je organisatie. Welke (duurzame)impact wil je maken in de toekomst? Waar sta je voor en hoe gedraag je je. En welke merkpersoonlijkheid hoort daar eigenlijk bij? Het zijn allemaal essentiële elementen die je identiteit vormen. De basis voor een solide, succesvolle organisatie.
Wie ben je?
Identiteit
Je identiteit geeft richting aan je organisatie. Het is van grote invloed op je doelstellingen, je positie in de markt, het gedrag van je medewerkers en je uitstraling. Hoe duidelijker je merkidentiteit, hoe succesvoller je organisatie.
Voor het achterhalen van de merkidentiteit gebruiken we de ID-Scan en plannen we diverse interactieve sessies in om alle elementen van je identiteit te bepalen. De uitkomsten hiervan werken we uit en leggen we vast in het ID-book. Dit praktische document vormt een houvast voor je organisatie. Het helpt je om knopen door te hakken, gegrond de juiste beslissingen te nemen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen en - nog belangrijker - te houden.
Merkidentiteit / Merkpositionering / Merkcreatie
Naast de ID-scan, zetten we ook een aantal interactieve sessies op de agenda. Dit doen we in samenwerking met een secuur samengesteld coreteam dat jullie organisatie vertegenwoordigt. Want betrokkenheid vanuit de organisatie is een heel belangrijke voorwaarde voor een sterk merk.
ID-Scan
We starten ieder traject met de ID-Scan, waarbij een 360 graden scan van de organisatie gemaakt wordt. Aan de hand van deze scan brengen we in kaart hoe directie, medewerkers, opdrachtgevers en strategische partners de organisatie zien. Het vormt het ideale vertrekpunt voor positionering en creatie.
We starten ieder traject met de ID-Scan, waarbij een 360 graden scan van de organisatie gemaakt wordt. Aan de hand van deze scan brengen we in kaart hoe directie, medewerkers, opdrachtgevers en strategische partners de organisatie zien. Het vormt het ideale vertrekpunt voor positionering en creatie.
Why How What
De Why How What, ook wel de Golden Circle genoemd, is een denkmodel ontwikkeld door Simon Sinek en vormt de ziel van je organisatie. Als je deze helder hebt, creëer je een solide fundament voor je merk. In enkele sessies gaan we samen met het coreteam op zoek naar antwoorden en eenmaal gevonden, zorgen we ervoor dat deze scherp geformuleerd en vastgelegd worden.
De Why How What, ook wel de Golden Circle genoemd, is een denkmodel ontwikkeld door Simon Sinek en vormt de ziel van je organisatie. Als je deze helder hebt, creëer je een solide fundament voor je merk. In enkele sessies gaan we samen met het coreteam op zoek naar antwoorden en eenmaal gevonden, zorgen we ervoor dat deze scherp geformuleerd en vastgelegd worden.
Impact maken
In deze sessie gaan we jullie team uitdagen om te komen met concrete doelen die in de (nabije) toekomst gerealiseerd moeten worden. Dit gaat niet per se om de cijfermatige doelstellingen maar wat je als merk bijvoorbeeld kan betekenen voor de wereld of in het leven van anderen. Hierbij kijken we ook of deze aansluiten bij de door jullie gekozen SDGs.
In deze sessie gaan we jullie team uitdagen om te komen met concrete doelen die in de (nabije) toekomst gerealiseerd moeten worden. Dit gaat niet per se om de cijfermatige doelstellingen maar wat je als merk bijvoorbeeld kan betekenen voor de wereld of in het leven van anderen. Hierbij kijken we ook of deze aansluiten bij de door jullie gekozen SDGs.
Waarden formuleren
Goed gekozen waarden vormen de basis voor iedere bedrijfscultuur. Een uniek karakter dat laat zien waar ze voor staat en aangeeft hoe je met elkaar omgaat. Zowel in- als extern. We gaan samen onderzoeken wat jullie waarden zijn en hoe deze tot leven komen in bijvoorbeeld gedrag. We vertalen ze naar concrete acties en maken ze praktisch en uitvoerbaar.
Goed gekozen waarden vormen de basis voor iedere bedrijfscultuur. Een uniek karakter dat laat zien waar ze voor staat en aangeeft hoe je met elkaar omgaat. Zowel in- als extern. We gaan samen onderzoeken wat jullie waarden zijn en hoe deze tot leven komen in bijvoorbeeld gedrag. We vertalen ze naar concrete acties en maken ze praktisch en uitvoerbaar.
Sustainable Development Goals
De SDG's vormen voor ons een belangrijk uitgangspunt wanneer we bedrijven helpen om een duurzaamheidsstrategie te formuleren en implementeren. Als je je als bedrijf aansluit bij één of meerdere SDG's laat je zien waar je voor staat. Je positioneert je als betekenisvolle ondernemer die zich positief weet te onderscheiden. Dit helpt vervolgens weer bij het aantrekken én behouden van medewerkers, klanten en samenwerkingspartners.
De SDG's vormen voor ons een belangrijk uitgangspunt wanneer we bedrijven helpen om een duurzaamheidsstrategie te formuleren en implementeren. Als je je als bedrijf aansluit bij één of meerdere SDG's laat je zien waar je voor staat. Je positioneert je als betekenisvolle ondernemer die zich positief weet te onderscheiden. Dit helpt vervolgens weer bij het aantrekken én behouden van medewerkers, klanten en samenwerkingspartners.
Archetypes kiezen
Met archetypes spreek je je doelgroep (onder)bewust aan. Het is een belangrijk onderdeel van je merk. Je ziet het terug in de visuele identiteit, de toon van je communicatie maar ook in het gedrag van je medewerkers. We bekijken samen welke ‘menselijke’ kenmerken typeren en uniek maken en leggen deze vast.
Met archetypes spreek je je doelgroep (onder)bewust aan. Het is een belangrijk onderdeel van je merk. Je ziet het terug in de visuele identiteit, de toon van je communicatie maar ook in het gedrag van je medewerkers. We bekijken samen welke ‘menselijke’ kenmerken typeren en uniek maken en leggen deze vast.
ID-Book
De uitkomsten van alle sessies werken we uit en leggen we vast in het ID-book. Dit praktische document vormt een belangrijk houvast voor je organisatie. Het helpt je om knopen door te hakken, gegrond de juiste beslissingen te nemen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen en - nog belangrijker - te houden.
De uitkomsten van alle sessies werken we uit en leggen we vast in het ID-book. Dit praktische document vormt een belangrijk houvast voor je organisatie. Het helpt je om knopen door te hakken, gegrond de juiste beslissingen te nemen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen en - nog belangrijker - te houden.
Liever een losse sessie plannen?
Hoewel we een sterke methode ontwikkeld hebben waarmee we je gehele identiteit kunnen reveleren, benaderen we ieder branding-traject als een unieke casus. Het kan zijn dat je als organisatie al heel veel inzichtelijk hebt, maar nog net wat puntjes op de i wil zetten. Om te achterhalen wat er precies ontbreekt, kunnen we de ID-scan inzetten of samen aan tafel gaan. De ervaring leert dat ieder inzicht, groot of klein, resulteert in positieve groei. Ben je benieuwd welke archetypes er bij jouw merk passen? Of jullie binnen de organisatie wel dezelfde waarden naleven? Informeer vrijblijvend naar de impact en details van onze sessies of kom eens langs!
Vertel me meer over de ID-Scan Why How What-sessie Impact-sessie Waarden-sessie Archetype-sessie
Business Identity Canvas™
Met behulp van het Business Identity Canvas™ van BIC Institute bepalen we niet alleen de vertrekpunten voor de Brand Identity fase, maar leggen we ook de basis voor een merkgestuurde organisatie vast. In het BIC zit jarenlange ervaring in merkontwikkeling gecombineerd met een aantal wereldwijd beproefde methodes. Dit model bevat alle elementen die nodig zijn om je identiteit goed in kaart te brengen, zonder te verzanden in stoffige theorie. Praktisch waar het kan, strategisch waar nodig.
Keertje sparren?
Voordat we een merk gaan (ver)bouwen, starten we altijd bij de identiteit. Als je deze helder hebt, geeft het richting aan de organisatie en vormt een fundament waarop duurzame beslissingen genomen kunnen worden. Wil je meer weten over onze aanpak, de sessies of wat we voor jou kunnen betekenen? Voel je vrij me te contacten en eens te sparren over al je branding-vraagstukken.
Tom van Zeeland / Creatief Directeur
Mail Tom
Tom van Zeeland / Creatief Directeur
Mail Tom