8 voordelen van een betekenisvolle organisatie 09 Januari 2024


Als ondernemer word je dagelijks met nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Ondernemen is beslissingen nemen. En hoewel dit de ene ondernemer beter af zal gaan dan de ander, is iedere ondernemer op zoek naar (meer) houvast om gestructureerde, onderbouwde en toekomstbestendige keuzes te maken. Onze methodiek helpt je om een betekenisvolle organisatie te ontwikkelen waarmee je verder komt. Wat je dat oplevert, leggen we je uit aan de hand van 8 veelvoorkomende ondernemersuitdagingen.



Wat is een betekenisvolle organisatie?
Een betekenisvolle organisatie gaat niet alleen voor winst, maar levert ook een bijdrage aan de maatschappij op sociaal en ecologisch vlak. Niet alleen omdat stakeholders dat meer en meer verwachten, maar ook vanwege een intrinsieke motivatie. Het gaat dus om een duurzame onderneming.

Onze methodiek
Ieder bedrijf heeft het in zich om meer betekenisvol en duurzaam te worden. Dat start in het hart van de organisatie. Onze methodiek helpt je om in kaart te brengen wie je bent en welke positieve impact je als organisatie wilt en kunt maken. Daarmee leg je de identiteit van je organisatie vast en bouw je het juiste fundament. Dit levert je als ondernemer veel op. We leggen het je uit aan de hand van 8 veelvoorkomende ondernemersuitdagingen:

1. Een toekomstbestendige organisatie bouwen
De eerste stap naar een betekenisvol merk is het vastleggen van je identiteit. Terug naar de tekentafel en als ondernemer(s)/management samen bepalen wie je bent en waar je voor wilt gaan. Van 'Why' naar duurzame impact. Dit dwingt je om gerichte keuzes te maken voor de toekomst en helpt je om de juiste mensen aan te trekken. Het kan ook betekenen dat je van personen afscheid neemt, omdat zij een andere weg voor zich zien. Door scherpe en duidelijke keuzes te maken, kom je tot een toekomstbestendige organisatie.

2. Sneller strategische keuzes maken
Doordat je in de beginfase duidelijk hebt vastgelegd wie je bent en waar je voor gaat, zul je zien dat strategische keuzes die daarop volgen veel sneller gemaakt kunnen worden. Je legt deze simpelweg langs de meetlat die je samen hebt vastgesteld (lees hierover: Het merk als onderdeel van je bedrijfsstrategie). Hierdoor maak je consistente keuzes die je positionering op de markt versterken. Stakeholders weten waar je voor staat en wat ze aan je hebben. Hierdoor trek je ook gemakkelijker de juiste doelgroepen aan.

3. De waarde van je organisatie verhogen
Er zijn diverse value drivers die je positief kunnen beïnvloeden om de waarde van je organisatie te verhogen. Eén daarvan is je merk (lees hierover: Hoe waardeer je een merk?). Een betekenisvol merk helpt je bijvoorbeeld om leveranciersrelaties te verstevigen, belangrijke werknemers aan boord te houden en je marges te verhogen. Maar denk ook aan het inperken van risico’s, zoals het verkleinen van de afhankelijkheid van de eigenaar, door de merkidentiteit vast te leggen en te delen binnen de organisatie. Omdat je daarnaast concrete doelstellingen hebt gesteld op het vlak van duurzaamheid, zul je zien dat je ook aan de kostenkant een positief effect sorteert, door bijvoorbeeld het meer efficiënt inrichten van bedrijfsprocessen.

4. Talenten behouden en aantrekken
Ook op de arbeidsmarkt kun je je beter positioneren. Als betekenisvol merk ben je bovendien veel aantrekkelijker voor (jong) talent. Een doelgroep die meer en meer op zoek is naar zingeving en het leveren van een positieve bijdrage aan de wereld. Als betekenisvolle organisatie heb je duidelijk voor ogen welke bijdrage jij wilt leveren op economisch, sociaal en ecologisch vlak en dat zal bij deze doelgroep resoneren. Het zorgt ervoor dat je het juiste talent beter kunt aantrekken én behouden.

5. Een sterk duurzaamheidsbeleid ontwikkelen
Gelijktijdig met het vastleggen van de identiteit worden de duurzaamheidsambities van de organisatie verankerd. Dit vormt een solide basis voor de ontwikkeling en implementatie van de duurzaamheidsstrategie. Deze strategie kun je gemakkelijk uitrollen zowel intern als extern door middel van een merkpropositie die daarop aansluit. Deze integrale benadering levert je als organisatie een flinke voorsprong op in de markt die steeds luider roept om duurzame koplopers.

6. Een unieke positie innemen op de markt
Dit brengt mij direct bij punt 6: een unieke positie innemen op de markt. De identiteit van je organisatie is uniek, net zoals ieder individu uniek is. Door je merk op deze identiteit te baseren, neem je dus ook een unieke positie in op de markt. Een positie die tevens wordt versterkt doordat je duurzaamheid als uitgangspunt hebt genomen bij de totstandkoming ervan. Door dit merk consistent uit te dragen en je besluitvorming daarop aan te sluiten, zullen de stakeholders je steeds beter herkennen en vertrouwen.

7. Marketing en sales gerichter inzetten
Bij punt 2 hebben we gezien dat strategische keuzes gemakkelijker en sneller gemaakt kunnen worden en dat geldt ook als het gaat om je marketing- en salesstrategie. Je weet als organisatie wie je bent en waar je voor gaat en welke doelgroepen daarop aansluiten. Als het gaat om klanten, maar ook als het gaat om andere stakeholders zoals werknemers, leveranciers en financiers, weet je de juiste noot gemakkelijker te raken. Marketing- en salesactiviteiten kun je daardoor gerichter inzetten omdat je precies weet wie je wel maar ook wie je niet wilt aanspreken.

8. Nieuwe markten aanboren
Tot slot helpt een betekenisvol merk je om nieuwe markten aan te boren. Doordat je je primaire processen op orde hebt en strategische keuzes gemakkelijker gemaakt kunnen worden, ontstaat er ruimte om te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden die aansluiten bij de toekomst die jij met jouw organisatie voor ogen hebt en bij markten én samenwerkingspartners die aansluiten bij de duurzaamheidsambities die je hebt. Daarmee word je onderneming nog meer toekomstbestendig (zie punt 1) en is de cirkel rond 😉.

Zet nu de eerste stap
Iedere ondernemer kan aan de slag met onze methodiek om (meer) betekenisvol te ondernemen. Dat gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag, maar de eerste stap kun je wel vandaag al zetten! Door onze gratis ID-Quickscan in te vullen. Het geeft je een eerste inzicht in jouw merkidentiteit en de duurzaamheidsambities die daarop aansluiten.

Een nulmeting om daarna door te pakken.
Succes! Namens DeltaZuid


DeltaZuid
Aangenaam, wij zijn DeltaZuid. Een branding agency met als missie organisaties te helpen bij het bouwen van een betekenisvol merk. Door onze voorliefde voor ondernemerschap en het geloof in de kracht van branding, kunnen wij bijdragen aan duurzame groei voor organisaties met betekenis. Zo maken wij merk voor merk de wereld een beetje mooier.

Benieuwd hoe we je kunnen helpen met de ontwikkeling van een betekenisvolle organisatie?

Plan nu een afspraak in